השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר

    שאלות ותשובות על עבירות פליליות

    מידי יום אנו נתקלים בשאלות חוזרות ונשנות בכל הנושאים הקשורים למשפט הפלילי:

    שאלות על מעצרים, שאלות על חקירה במשטרה, סמכויות המשטרה בנוגע למעצרים, מהו כתב אישום ועוד.

    בדקות הקרובות, אנסה להבהיר לכם חלק מסוגיות רבות אלו באמצעות שאלות ותשובות וכולי תקווה שהנושא יובהר לכם כפי שצריך.

    * התשובה תוצג בלחיצה על השאלה.

    אני נחשד בביצוע עבירה פלילית, מה השלבים של הליך פלילי?

    הליך פלילי מתחלק לשלושה שלבים מרכזיים:

    1. החקירה במשטרה.

    2. העמדה לדין (באמצעות הפרקליטות או המשטרה).

    3. שלב המשפט ותוצאותיו.

    אח שלי חשוד בביצוע עבירה פלילית. איזה סוגי מעצרים קיימים?

    קיימים מספר סוגי מעצר: מעצר 24 שעות בידי המשטרה, מעצר ימים (לפני כתב אישום), מעצר עד תום ההליכים, מעצר בית. חלק מתבצעים לפני הגשת כתב אישום וחלק אחריו.

    מתי עבירה נחשבת לעבירה פלילית?

    עבירה פלילית היא הפרה של חוק העונשין או חוקים אחרים כמו פק' הסמים, החוק לאיסור הלבנת הון ועוד. כדי להוכיח שמדובר בעבירה פלילית, צריך להוכיח אלמנטים המתייחסים הן ליסוד העובדתי והן ליסוד הנפשי.

    הוזמנתי לחקירה במשטרה בחשד לעבירה פלילית. מותר לי להתייעץ עם עורך דין?

    כן ורצוי מאוד להתייעץ עם עורך דין פלילי, וזוהי זכות מוקנית בחוק. יתרה מזאת, ניתן להפסיק חקירה במשטרה בכל שלב בבקשה להתייעץ עם עורך דינכם.

    למרות שאני מואשם בביצוע עבירה פלילית – עורך הדין אמר לי שכנראה יביא למצב של אי הרשעה. זה אפשרי באמת?

    הרשעה פלילית גוררת אחריה משמעויות חמורות שבמקרים רבים מסכנות את עתידו האישי, המקצועי והכלכלי של העבריין. לכן לא כל עבירה פלילית אכן מצדיקה הרשעה, ולעיתים ניתן להשיג אי הרשעה.

    באיזה שלב של הליך פלילי ניתן להשיב על כתב אישום?

    בתחילת משפט פלילי, מקריא בית המשפט את כתב האישום. הנאשם יכול לטעון טענה מקדמית כלפי כתב האישום כגון: חוסר סמכות מקומית או עניינית, פגם או פסול בכתב האישום, התיישנות וכד'. אם טענתו נדחתה - יתבקש לענות תשובתו לאותו כתב אישום. הנאשם רשאי שלא להשיב לאישום, וזה ייחשב כאי הודאה באשמה.

    מתי מותר לבצע מעצרים בשטח?

    ראשית, חשוב להבין כי ברירת המחדל והאופציה המועדפת מבחינת החוק לעצור אדם היא על סמך צו שופט. במידה ונעשים מעצרים שלא בדרך הזו, כמו למשל עיכוב של אדם פרטי או מעצר של שוטר בשטח, יש להמציא הוכחות מתאימות, כי הפעולה אכן הייתה הכרחית. שוטרים, אשר מעוניינים לבצע מעצרים, רשאים לעשות זאת רק כאשר קיים יסוד סביר לחשוד, שהאדם ביצע עבירה שהיא עוון או פשע שיש בהם כדי לסכן את הציבור או המדינה.

    בסמכותו של שוטר לפעול למען ביצוע מעצרים כדי להפסיק את העבירה, או כדי למנוע ממנה להתקיים בעתיד. בכל מקרה, על השוטר להיות זה שמוכיח את אותו יסוד סביר במידה ואין צו בית משפט. על השוטר לשקול לעכב את החשוד, ולא לנקוט בדרך אגרסיבית כמו מעצרים או ליווי אל תחנת המשטרה, אך בסמכותו לעשות זאת אם מדובר על עבירות מסוכנות או שהעיכוב אינו מתאפשר על ידי החשוד.

    למה מחויב השוטר?

    גם לדרך בה נעשים מעצרים ישנם חוקים ברורים. על השוטר להזדהות ולהודיע לחשודים על כל הסיבות בגינן הם נלקחים למעצר. אם ישנו צורך בכך, רשאי השוטר להפעיל בזמן מעצרים כח סביר על מנת לבצע את המוטל עליו. השוטר רשאי גם לערוך חיפוש על החשודים, בנסיבות מסוימות המוגדרות בחוק, עוד לפני ההחלטה על ביצוע מעצרים והליווי אל תחנת המשטרה.

    כמה זמן מותר להחזיק חשוד במעצר ללא צו בית משפט?

    מכל סיבה שלא תהיה, מעצרים אשר לא מתבצעים על סמך צו של בית משפט מוגבלים ליממה אחת בלבד (מעצר 24 שעות). אם הקצין הממונה מחליט על הארכת מעצר מפאת קיומו של חג או שבת, מותר להחזיק את החשוד עד שיעמוד מול בית משפט, ולתקופה שלא עולה על 48 שעות מהרגע בו נכנס למעצר. שוטר, אשר מבצע מעצרים בשטח וללא בית משפט, מחויב להביא את החשוד אל תחנת המשטרה באופן מידי וללא עיכוב.

    וכאן חשוב להדגיש, אם קרוב משפחה שלכם נעצר ע"י שוטר בחשד לביצוע עבירה פלילית, חשוב להזעיק עורך דין פלילי בכדי לא לעשות טעויות שיובילו להמשך המעצר.

    מהו מעצר עד תום ההליכים?

    סוג המעצר לאחר שהוגש כתב האישום, או במקביל להגשת כתב האישום, נקרא מעצר עד תום ההליכים ומכונה גם "העמדה לדין". במידה והוגש כתב אישום פלילי, התביעה רשאית לבקש לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המתקיימים כנגדו, לאמור עד שיסתיים המשפט ויוכרע אם הוא בחזקת אשם או חף מפשע.

    הבקשה למעצר עד תום ההליכים מוגשת לאותו בית משפט בו הוגש כתב האישום.

    מעצר עד תום ההליכים – מהי מטרת המעצר?

    מעצר עד תום ההליכים אינו נועד למטרות ענישה. כוונת המחוקק היא מניעת פגיעה אפשרית בשלום הציבור ובהליכי המשפט הפלילי, כגון: שיבוש הליכי משפט, מסוכנות, הימלטותו של הנאשם וכדומה.

    מהו תוקפו של מעצר עד תום ההליכים (תוקף המעצר)?

    בדרך-כלל, מעצר עד תום ההליכים עומד בתקפו עד למתן פסק דין ,כלומר עד לגזירת דינו של הנאשם, אלא אם בית משפט מורה אחרת. חריגה קיימת באם חלפו 30 יום מיום תחילת המעצר, והמשפט עוד לא החל, הנאשם ישוחרר מן המעצר. כמו-כן, ראוי לציין כי מועד תחילת המעצר הוא מועד הגשת כתב אישום, מניין "מעצר הימים" לא נספר.

    אם חלפו 9 חודשים מיום תחילת המעצר בגין כתב האישום, ועוד לא ניתנה הכרעת דין במשפטו של הנאשם - הנאשם ישוחרר. ישנה אפשרות לפנות בבקשה לשופט בית משפט עליון לשם הארכת מעצר נוספת. ביכולתו של האחרון לצוות על מעצר מחדש לתקופה, שלא תעלה על 90 יום, או להורות על שחרור הנאשם.

    בנקודה זו ראוי להוסיף, כי הודעה על מועד הדיון בבקשה להארכת מעצר תימסר ע"י המדינה לעורך דינו של הנאשם. הדיון יערך בנוכחות הנאשם ועורך דינו. בשלב הדיון בבקשה למעצרו של הנאשם קיימת חובת ייצוג ע"י עורך דין פלילי.

    מהו כתב אישום פלילי?

    מדובר במסמך שמתאר אירוע, אשר במהלכו בוצעה עבירה פלילית, ומביא את הטענות הנטענות כנגד הנאשם. על כתב האישום הפלילי לציין באופן מדויק את מקום ומועד ביצוע העבירה, את המעורבים באירוע (הקרבן והמבצע). פגמים בחלק זה של כתב האישום יובילו להעלאת טענות משפטיות כנגדו, ולעיתים אף להביא לתוצאה של ביטול כתב אישום או תיקונו ע"י התביעה, וזאת בכפוף להחלטת בית המשפט על כתב האישום לפרט גם את העדים מטעם המדינה כנגד המואשם.

    רק אותם אנשים המפורטים בכתב האישום כעדים יוכלו בהמשך להעיד כנגד הנאשם במהלך המשפט.

    כתב אישום פלילי - באיזה שלב כדאי לפנות אל עורך דין פלילי?

    לא כדאי לחכות עד להגעת כתב אישום פלילי כנגדך. מוטב לפנות אל עורך דין פלילי מנוסה בתחום על מנת להיוועץ בו, מוקדם ככל שניתן. עורך דין פלילי מקצועי ידע להעריך את סיכוייך לאור חומר החקירה. ישנם מקרים בהם ניתן לפעול לסגירת התיק בטרם הגעת כתב האישום, באמצעות פנייה ליחידה החוקרת או לתביעה.

    השאירו פרטים ואנו ניצור אתכם קשר

      קידום אתרי עורכי דין קידום אתרי עורכי דין